THL ja Fimea varoittavat: verkossa leviää runsaasti lääkkeiden huijausmainoksia

Tässä artikkelissa kerrotaan, miten THL (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) ja Fimea (Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus) varoittavat suomalaisia kuluttajia huijausmainosten lisääntyvästä virrasta, erityisesti deepfake-videoista, ja annetaan käytännön vinkkejä turvalliseen verkkokäyttäytymiseen.

Huijausmainoksia

THL ja Fimea julkaisevat 25. heinäkuuta 2025 tiedotteensa, jossa varoitetaan runsaasti leviävistä katteettomia terveysväitteitä sisältävistä mainoksista. Näissä mainoksissa käytetään virheellisesti THL:n asiantuntijoiden kasvoja ja Fimean hyväksymän lausuman virkaa, jotta tuotteet näyttäisivät luotettavilta ja laillisilta. Viimeisimpänä huolestuttavana havaintona mainitaan deepfake‑videot, joissa asiantuntijoiden kasvoja käytetään diabeteksen hoitoon tarkoitetun ihmelääkkeen markkinoinnissa.

Verkossa levittävä materiaali voi myös väittää, että Fimea olisi myöntänyt tuotteelle sertifikaatin tai muun virallisen hyväksynnän – mikä ei pidä paikkaansa. Fimea muistuttaa, että myyntiluvan myöntää lääkeviranomainen ja rekisteröidyt lääkkeet löytyvät Fimean virallisesta lääkehausta apteekkimyynnissä olevina valmisteina.

Harhaanjohtavat tarjoukset

Monissa verkkokauppojen ja sosiaalisen median mainoksissa tuotteita markkinoidaan lupailemaan nopeita, luotettavia terveysvaikutuksia. Tyypillisiä huijausmainonnan elementtejä ovat ”ennalta ja jälkeen” -kuvat, epäselvät yhteystiedot, viranomaisviittaukset ilman lupaa ja hätäiset ostopaineet kuten ajastetut tarjoukset tai ”viimeiset kappaleet” .

Erityisesti GLP‑1‑painonhallintaliuoksiin liittyviä huijausmainoksia on havaittu, joissa korostetaan nopeaa painonpudotusta. Tällaiset tuotteet saattavat olla rekisteröimättömiä tai myyntiluvattomia lääkkeitä, joiden turvallisuudesta ei ole todisteita .

Tunnistamisen keinoja

Tässä selkeä listaus siitä, miten harhaanjohtavat terveysväitteet voi tunnistaa:

  • Epäselvät yhteystiedot: Puuttuvat tai epäluotettavat yritystiedot ja asiakaspalveluyhteystiedot viittaavat usein huijaukseen.
  • Liian lupaavat tulokset: Väitteitä kuten “laihdu nopeasti ja helposti” tai “täydellinen hoito flunssaan” ei pidä uskoa.
  • Ennen ja jälkeen -kuvat: Tunnetason vaikuttamiseen suunniteltuja kuvia ei pidä pitää luotettavana näyttönä.
  • Viranomaisviittaukset: THL, Fimea tai muut eivät saa olla esillä ilman edellistä lupaa.
  • Hätäinen ostopaine: “Viimeiset kappaleet” tai ajastetut tarjoukset saattavat pyrkiä kiireelliseen ostopäätökseen.

Turvalliset verkko-ostokset

Kun ostat verkosta, seuraavia vinkkejä kannattaa noudattaa:

Ensiksi, selvitä mitä todella olet ostamassa: onko kyseessä lääke, ravintolisä vai kosmetiikka. Lääkkeillä on erityissääntely, ja niiden tilaamisessa ulkomailta Suomeen on tarkistettava laillisuus ja mahdolliset tuontirajoitukset

Toiseksi, varmista tuotteen aitous: rekisteröidyt ja myyntiluvalliset lääkkeet löytyvät Fimean lääkehausta. Ota yhteyttä luotettaviin apteekkeihin, ja varmista että tilaamasi palvelu on virallinen apteekki.

Kolmanneksi, älä jaa henkilö- tai maksutietoja epäilyttävillä sivustoilla. Jos sivustolla ei ole selkeää turvallista maksutapaa tai toimitusehtoja, älä tee ostosta.

Deepfake‑videot

Erityinen vaaran lähde ovat deepfake‑videot, joissa THL:n asiantuntijoiden kasvoja muokataan videolle, jotta ne vaikuttaisivat aidoilta suosituksilta. THL ja Fimea ovat havainneet niiden liittyvän diabeteksen hoitoon kohdennettuihin huijaustuotteisiin. Tällaiset videot saattavat luoda vääriä mielikuvia tuloksen luotettavuudesta ja turvallisuudesta.

Asian ydin on se, että vaikka video näyttää uskottavalta, se voi olla täysin vääristelty. On tärkeää kyseenalaistaa kaikki sisältö, jossa viranomaisia tai asiantuntijoita käytetään ilman varmistettua lähdettä.

Vaikuttavuus ja seuraamukset

Fimean tiedotteen mukaan tällaiset mainokset voivat johtaa kuluttajia tilaamaan tuotteita, joilla ei ole myyntilupaa tai rekisteröintiä ja jotka voivat olla vaarallisia. Jos tällaista epäilyttävää tuotetta on tilattu, turvallisin toimenpide on hävittää se. Mikäli epäilee haittavaikutuksia tai tuotteessa on jotain pielessä, kannattaa tehdä ilmoitus Fimeaan tai kysyä neuvoa terveydenhuollon ammattilaiselta.

Lisäksi Fimean mukaan kuluttaja voi ilmoittaa lääkkeen tai rokotteen haittavaikutuksista virallisesti Fimeaan sähköisesti, apteekin kautta tai postitse

Lue lisää:

Miten arvioida lääketiedon luotettavuutta? (Fimea)

Lääkkeiden tilaaminen verkosta (Fimea)

Lääkinnälliset laitteet (Fimea)

Lääkinnällisten laitteiden markkinointi (Fimea)

Myyntiluvalliset lääkkeet Suomessa (Fimea)

Miksi tilaamani ravintolisä onkin lääke? (Fimea)

Lääkkeiden tuonti ulkomailta Suomeen (Fimea)

Vastaa